„Nu mai ajunge să investim în proiectele mari europene, acum deja există nevoia de conectivitate eficientă și incluzivă între TEN-T (rețeaua principală de transport a Europei) și zonele urban-rural-peri-urbane prin opțiuni de mobilitate durabilă”, a spus Axel Volkery, șef adjunct al Unității Transport durabil și inteligent la Comisia Europeană – Directoratul General Mobilitate și Transport (DG MOVE) la masa rotundă organizată la Bruxelles de Asociația Orașelor din România (AOR) la Reprezentanța Permanentă a României pe lângă UE.Condițiile de punere în aplicare variază foarte mult de la un stat membru la altul, a adăguat Volkery.
Tranziția în mobilitate nu înseamnă doar automobile electrice, ci transport public, mers cu bicicleta, mers pe jos și chiar evitarea traficului prin planificare inteligentă și digitalizare, a subliniat Roland Schäfer, președinte de onoare al Asociației Germane a Orașelor și municipiilor, fost primar al orașului Bergkamen. „În paralel trebuie să îmbunătățim traficul rămas, adică electrificarea vehiculelor convenționale, apoi să folosim combustibili alternativi, hidrogen, biogaz și așa mai departe; în cele din urmă, ambele abordări necesită investiții masive pentru municipalități și o reconstrucție a infrastructurii noastre de transport municipal”, a adăugat germanul.
Municipalitățile nu trebuie lăsate singure în această întreprindere. Au nevoie de sprijin din partea guvernelor naționale și a UE, a iterat alături de colegul german și Jean-Michel Morer, primarul orașului Trilport și reprezentant al Asociației Micilor Orașe din Franța. „Sprijin înseamnă finanțare, dar și asistență pentru procedurile de planificare și aprobare, precum și reducerea obstacolelor de reglementare, a adăugat partenerul francez.
Linda Gaasch, membră a Consiliului municipal din Luxemburg și raportoare pentru Cadrul de mobilitate urbană durabilă, consideră că planurile de mobilitate urbană durabilă (PMUD sau SUMP), mai ales pentru orașele mici, reprezintă piatra de temelie a mobilității urbane a UE. Domnia sa a constatat o serie de deficiențe care împiedică PMUD să contribuie mai eficient la obiectivele din ce în ce mai ambițioase ale UE în materie de transport și sănătate. Aceste deficiențe includ caracterul neobligatoriu al PMUD și nivelurile de calitate diferite. Conform propunerii de revizuire a Regulamentului TEN-T, acestea vor deveni obligatorii pentru nodurile urbane de transport. Comisia ar trebui să emită recomandări și modele pentru absolut toate localitățile, indiferent de mărime sau de context economic.
Adrian Teban, președintele Asociației Orașelor din România, raportor CoR pentru pachetul de mobilitate rutieră, a subliniat unele incoerențe ale finanțării UE în materie de mobilitate sustenabilă. Înainte de a avea transport verde, trebuie să avem drumuri, iar cea mai mare problemă o găsim în România și în alte state est-europene: proastele legături dintre centrele mic-urbane și localitățile dependente.
În cadrul discuțiilor libere s-au remarcat comentariile și aportul primarilor din România, mai ales, ale doamnei Gabriela Tulbure de la Seini și domnului Ilie Gheorghe Costeluș de la Filiași. Scurte contributii au adus si Calin Chira de la Reprezentanta Permanenta si Ovidiu Cimpean, secretar de stat la Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene.
Evenimentul a analizat strategia de mobilitate inteligentă și durabilă, după ce Comisia Europeană a publicat o comunicare privind „Noul cadru de mobilitate urbană al UE” la începutul acestui an. Planurile de mobilitate urbană durabilă reprezintă o piatră de temelie a mobilității urbane a UE. Numeroase comunități urbane mici din România și din alte state membre UE constată câteva deficiențe care împiedică PMUD să contribuie mai eficient la obiectivele ambițioase ale UE în materie de transport, climă, sănătate și sociale. Evenimentul a abordat, într-o discuție la masa rotundă, aceste neajunsuri.
Evenimentul s-a intitulat „Planuri de mobilitate urbană durabilă pentru orașele mici, un mijloc de a înlătura dependența de petrol străin” și a avut loc în cadrul Săptămânii Europene a Regiunilor și Orașelor sub tutela Comitetului European al Regiunilor din Bruxelles.
Mai jos, toate prezentarile din cadrul evenimentului: